Kom met ons in contact
Je hebt een vraag over huishoudhulp met dienstencheques? Dan kan je onze consulenten telefonisch contacteren tijdens de kantooruren.
In geval van een ongeval op het werk of op weg van en naar het werk is elke werknemer dienstencheques van Glax verzekerd via een arbeidsongevallenverzekering.
Glax is verzekerd voor materiële schade veroorzaakt door onze huishoudhulpen, indien de schade een rechtstreeks gevolg is van haar activiteiten. Neem hierover steeds contact op met uw kantoor van Glax.
Wanneer u op vakantie gaat en uw huishoudhulp niet dient te komen in uw afwezigheid, moet u ons minstens 10 dagen op voorhand verwittigen. Als u ons te laat op de hoogte brengt, kan u gevraagd worden een vergoeding te betalen.
Opgelet: Afwezigheden die u op uw Sodexo-extranet invoert, worden niet aan Glax meegedeeld. Zorg er dus voor dat u ons altijd direct op de hoogte stelt van een eventuele afwezigheid.
De taken die met dienstencheques uitgevoerd mogen worden, zijn wettelijk vastgelegd. Het gaat om huishoudelijke hulp in de privésfeer, zoals schoonmaken, wassen en strijken, maaltijden bereiden, boodschappen doen, kleine herstelwerkjes uitvoeren aan kledij en personen een beperkte mobiliteit vervoeren, op voorwaarde dat er een aangepaste wagen ter beschikking wordt gesteld. Ook in strijkateliers kan met dienstencheques betaald worden.
Het aantal dienstencheques dat je per kalenderjaar kan bestellen, is niet onbeperkt. Daar hangt afhankelijk van jouw persoonlijke situatie een jaarlijkse aankooplimiet aan vast. Per persoon, als individuele gebruiker, mag je maximaal 500 dienstencheques bestellen, gezinnen mogen er maximaal 1000 aankopen.
Eénoudergezinnen, personen met een beperking en ouders van een kind met een beperking hebben recht op een groter maximumaantal. Raadpleeg deze op de website van Sodexo.
Dienstencheques zijn uitsluitend bij Sodexo, het uitgiftebedrijf van dienstencheques in het Vlaamse, Waalse en Brussels Hoofdstedelijk gewest, te bestellen. Zodra je op de website van Sodexo ingeschreven bent, ontvang je een gebruikersnummer. Hiermee kan je vervolgens dienstencheques bestellen via de Beveiligde Zone op de website.
Opgelet! Elk gewest heeft wel een aparte website. Hieronder kan je doorklikken naar de website van uw gewest.
Vlaams gewest (https://dienstencheques.vlaanderen.be/)
Waals gewest (https://titres-services.wallonie.be/)
Brussels Hoofdstedelijk gewest (https://www.dienstencheques.brussels/)
Elke meerderjarige particulier met zijn hoofdverblijfplaats in België mag gebruikmaken van dienstencheques. Bedrijven mogen dit niet. In een professionele omgeving, zoals in dokterskabinetten of bedrijfsburelen, zijn activiteiten van een huishoudhulp met dienstencheques onder geen beding toegestaan.
De dienstencheques staan op naam van de gebruiker en kunnen niet doorgegeven worden aan vrienden of familie. De vergoede diensten moeten uitgevoerd worden op het adres vermeld op de dienstencheque.
De geldigheidsduur van dienstencheques varieert per gewest. In het Vlaams gewest zijn ze vanaf hun uitgiftedatum 1 jaar geldig, in het Waals gewest 8 maand en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 6 maand. De geldigheidsdatum van papieren cheques staat op het document zelf genoteerd, bij elektronische cheques kan u hiervoor de Beveiligde Zone van Sodexo raadplegen. Hou de geldigheidsduur zeker goed in de gaten. Vervallen dienstencheques kunnen niet meer gebruikt of ingeruild worden.
Voor één dienstencheque betaal je 9 euro. Dit geldt voor de eerste 400 dienstencheques die je per persoon in één jaar aankoopt. Wil je er meer bestellen? Dan betaal je per persoon 10 euro voor de volgende 100 cheques. Gezinnen kunnen in totaal dus 800 dienstencheques bestellen aan een kostprijs van 9 euro en nog eens 200 extra aan 10 euro. Deze regelgeving is van toepassing in het Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk gewest.
Voor elk gepresteerd uur betaalt u 1 dienstencheque. Je betaalt daarnaast ook een administratieve kost van € 0,90 per gepresteerde dienstencheque.
Hoewel je bij aankoop 9 euro betaalt voor één dienstencheque, ligt de werkelijke kost lager door de belastingvermindering die hieraan vastgekoppeld is. De fiscale aftrekbaarheid verschilt wel per gewest. Het belastingvoordeel op de dienstencheques is echter niet onbeperkt.
* Deze gegevens zijn steeds onder voorbehoud van wijzigingen.
Neen, daarvoor mag u uw dienstencheques niet gebruiken.
Ook volgende zaken zijn niet toegelaten:
Opgelet : de huishoudhulp mag geen familie zijn in eerste of tweede graad, of op eenzelfde adres als de gebruiker wonen.
Het is dus niet toegelaten dat een huishoudhulp werkt bij:
Via de Beveiligde Zone op de website van Sodexo kan je gemakkelijk van papieren naar elektronische dienstencheques overschakelen. Dit doe je door het voorkeurtype te wijzigen. Zodra je dit aangepast hebt in jouw persoonsgegevens, zullen er bij jouw volgende bestelling elektronische dienstencheques in je digitale portefeuille verschijnen. Breng daarna zeker ook jouw kantoor van Glax op de hoogte van de wijziging.
Onze huishoudhulpen mogen nooit werken op zondagen en op feestdagen. Op weekdagen en op zaterdag is werken toegestaan tussen 6u00 en 20u00. Bij het doorgeven van uw aanvraag kan u uw voorkeurdagen vermelden. Wij proberen hier in de mate van het mogelijke, rekening mee te houden.
De huishoudhulp dient minimum 3 uur per prestatie te werk gesteld te worden, uw aanvraag dient dus minimum 3 uur te tellen.
Als zelfstandige moeder heb je recht op 105 gratis dienstencheques om huishoudelijke hulp in te schakelen, zodra je jouw zelfstandige activiteiten heropstart na de geboorte van uw kind. Het sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen, waarbij je bent aangesloten, staat in voor deze dienstverlening: het regelt voor je de aanvraag, controleert de voorwaarden en betaalt de dienstencheques ter waarde van 945 euro.
U kan voor een aanvraag van een huishoudhulp terecht in elk Glax-kantoor of u kan uw aanvraag doorsturen via ons online aanvraagformulier.
Dienstencheques kunnen omgeruild of terugbetaald worden op voorwaarde dat ze nog niet vervallen zijn. Voor elektronische dienstencheques kan u daarvoor op de Beveiligde Zone op de website van Sodexo terecht. Voor papieren dienstencheques dienen de cheques samen met een ‘Aanvraagformulier tot terugbetaling’ of ‘Aanvraagformulier tot omruiling’ ingevuld en opgestuurd te worden naar Sodexo. Het adres verschilt per gewest:
Wie een huishoudhulp met dienstencheques wil betalen, kan dit op twee verschillende manieren doen: met papieren of met elektronische dienstencheques. Hoewel de werkwijze van deze systemen enigszins verschilt, blijft het principe wél hetzelfde. Betalen met elektronische dienstencheques is gebruiksvriendelijker, veiliger en ecologischer.
Hoe betaal je met elektronische cheques?
Werk je met elektronische dienstencheques, dan moet je niets afgeven. Nadat je huishoudhulp haar prestaties gecodeerd heeft, ontvangt u op de beveiligde zone van Sodexo een melding dat er een nieuwe prestatie is ingevoerd. Daarna hoef je deze enkel te bevestigen, waardoor het exacte aantal dienstencheques automatisch van je saldo wordt afgetrokken. Bevestig je de prestatie niet binnen de vier werkdagen zelf, dan gebeurt dit automatisch. Klopt de prestatie niet, dan kan je die ook betwisten binnen de 4 dagen. Mocht dit laatste het geval zijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Hoe betaal je met papieren cheques?
Betaal je met papieren dienstencheques, dan moet je ze onmiddellijk na de geleverde prestaties aan je huishoudhulp afgeven. Op de voorkant van de dienstencheque vul je de datum in, kruis je de uitgevoerde activiteit aan en plaats je je handtekening. Op de achterkant hoef je niets in te vullen. Dat is voorbehouden aan de huishoudhulp en het dienstenchequebedrijf.
Controleer voor je de dienstencheques afgeeft ook voor alle zekerheid of de geldigheidsduur ervan nog niet overschreden is.
Indien je niet thuis bent, is het belangrijk dat u de dienstencheques steeds vooraf invult met de juiste data en al klaarlegt op een afgesproken plaats. Let hierbij wel op dat de dienstencheques voorzien zijn van de juiste datum, handtekening en dat het vinkje aangekruist is.
Heb je uitzonderlijk geen dienstencheques meer wanneer je huishoudhulp aan het werk is? Dan is het essentieel om een ingevuld en ondertekend attest achter te laten, zodat jouw huishoudhulp toch betaald kan worden voor zijn/haar werk.
Bij een overlijden wordt het profiel van de dienstenchequegebruiker vanaf de overlijdensdatum drie maanden bevroren voor het definitief wordt afgesloten. Nabestaanden kunnen van deze periode gebruikmaken om de terugbetaling van resterende dienstencheques aan te vragen en onbetaalde prestaties die voor het overlijden uitgevoerd werden te bevestigen. Er kunnen geen nieuwe dienstencheques meer besteld worden.
Verloren of gestolen dienstencheques kunt u gratis laten terugbetalen of vervangen.
Meer info vindt u terug op de website van Sodexo:
Vlaamse regio: https://dienstencheques.vlaanderen.be/burger/gebruik/gebruik/verlies-diefstal
Brusselse regio: https://www.dienstencheques.brussels/burger/gebruik/gebruik/verlies-diefstal
Waalse regio: http://www.wallonie-titres-services.be/#mes-formulaires
Als je verhuist, is het noodzakelijk om zo snel mogelijk jouw nieuw adres door te geven aan Sodexo en aan uw kantoor van Glax. Om Sodexo op de hoogte te brengen, kan je jouw persoonsgegevens wijzigen op de Beveiligde Zone, zodra jouw adreswijziging geregistreerd is in jouw nieuwe gemeente. Je kan ook het formulier ‘Wijziging persoonsgegevens van de dienstencheque-gebruiker’ opsturen per mail of per post. De gegevens hiervoor verschillen per gewest:
De dienstencheques met het oude adres mag je blijven gebruiken, op voorwaarde dat je in hetzelfde gewest blijft wonen. Omruilen is in dit geval niet nodig. Verhuis je echter naar een ander gewest, dan moet je zich registreren bij het gewest waar u naartoe verhuist en jouw dienstencheques vervolgens daar aankopen. Heb je nog dienstencheques over, dan kan u een aanvraag tot terugbetaling indienen bij het gewest in kwestie.
Met dienstencheques kunt u als particuliere gebruiker een werknemer inschakelen om huishoudelijk werk te verrichten in uw privé-woning. Deze activiteiten zijn bedoeld om u te helpen uw huishouden te beheren. U kunt de dienstencheques dus alleen gebruiken voor uw privé-behoeften en niet voor uw professionele activiteiten (schoonmaken van de operatiekamer, wachtruimte, gehuurde kamer, etc.).
Indien u een tweede verblijf heeft en de dienstencheques hiervoor wil gebruiken, is dit toegestaan enkel indien deze woning zich in België bevindt en het gebruik ervan strikt voor eigen gebruik is.
Elke volwassene die in België gedomicilieerd is, kan gebruik maken van het dienstenchequesysteem.
De Beveiligde Zone is het digitale platform van Sodexo, waar je op een veilige en gebruiksvriendelijke manier zelf jouw dienstencheques beheert. Zo kan je er jouw dienstencheques bestellen, jouw saldo aan dienstencheques nakijken, de prestaties van uw huishoudhulp opvolgen en jouw betaalprofiel en betaalgegevens aanpassen. Na jouw inschrijving bij Sodexo ontvang je de inloggegevens via een bevestigingsmail.
De dagen waarop onze huishoudhulpen niet werken zijn hieronder in het rood aangekruist. Op deze dagen en ook tijdens het weekend zijn onze kantoren ook gesloten.